Mnohí z nás si nemôže len tak prísť do predajne aut a kúpiť si úplne nové auto. Preto sa stále oveľa viac ľudí obzerá na trhu ojazdených vozidiel. Pokiaľ aj vy zvažujete kúpu ojazdeného auta, mali by ste vedieť na čo si dať pozor pri kúpe auta. Ono to totiž s kúpou ojazdeného vozidla nie je tak jednoduché, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.
Interiér a exteriér auta
Pokiaľ otvoríte auto, tak už na prvý pohľad by ste mali vidieť, či opotrebenie materiálov zodpovedá počtu najazdených kilometrov, ktoré vám uvádza predávajúci. Pokiaľ je interiér príliš poškodený a opotrebovaný (napríklad rôzne odreniny, fľaky od cigariet a pod.), tak budú len dve možnosti. Buď sa majiteľ o auto nestaral alebo auto rozhodne nemá 50.000 najazdených kilometrov, ako ukazuje tachometer. Pozrite sa hlavne na opotrebenie volantu. Ak je príliš zodratý, tak je jasné, že auto má oveľa viac ako 100-150.000 km. V praxi platí, že 100.000 najazdených km na aute, o ktoré sa predošlý majiteľ dobre staral, nie je veľmi vidieť, a dokonca autá s týmto počtom najazdených kilometrov vyzerajú zvnútra takmer ako nové. Pokiaľ však majiteľ na údržbu kašľal, tak dajte od auta ruky preč. Na trhu je viac možností, po ktorých môžete siahnuť.
Testovacia jazda
Tento druh kontroly by ste rozhodne nemali zabudnúť. Nekúpite si predsa auto len na prvý pohľad. Musíte sa do neho posadiť, a predovšetkým sa s ním pekne prejsť. Pri kúpe auta treba dať pozor aj na tento aspekt. Testovaciu jazdu by ste vždy mali vykonávať za studeného motora, kedy najjednoduchšie odhalíte rôzne chybičky v motore, prevodovke a tak ďalej. Ak sa chce s vami majiteľ stretnúť napríklad niekde na čerpacej stanici, tak to môže byť trik, ako vás oklamať, pretože testovaciu jazdu by ste vykonávali za už zahriateho motora, čo nie je vhodné. Najlepšia doba na kúpu ojazdeného auta je paradoxne zima, pretože práve v tento čas bude motor dostatočne studený a vy uvidíte, ako funguje. Pokiaľ sa majiteľ pokúša auto hneď po štarte roztierať a tlačí pedál plynu dole, rovno odíďte, pretože sa snaží motor čo najrýchlejšie zahriať. Je to zjavne preto, aby sa neodhalili chyb, ktoré sa za studeného motora odkryjú ľahšie. Ak sa vám podarí dohodnúť si testovaciu jazdu za studeného motora, potom rozhodne choďte na rôzne cesty a sledujte, ako sa auto chová pri prudkých zákrutách, či nepočujete divné zvuky z motora a nepravidelný tras, bežte na diaľnici a auto poriadne prebehnite. Tiež vyskúšajte aj jazdu za vysokých otáčok aj za nízkych otáčok. Vyskúšajte si aj všetky elektrické prvky v interiéri a hlavne pri jazde vypnite rádio, aby ste perfektne počuli chod motora.
Korózia
Toto je jedna z najdôležitejších kontrol. Veľa ojazdených áut touto „chorobou“ trpí vo veľkej miere a nielen že to ovplyvňuje vzhľad auta, ale aj jeho chod a korózia má tendenciu sa neustále rozširovať a práve preto sa uistite, že auto, ktoré chcete kúpiť, nemá žiadnu koróziu. Je potrebné strážiť lemy dverí, podbehy a podvozok, či na nich nie je zrejmá pokročilá korózia alebo či napríklad plechy nie sú prehrdzavené tak, že v nich sú diery a podobne. Menšia korózia sa dá opraviť, ale pri väčšej korózii dajte od auta radšej ruky preč a poobzerajte sa inde.
Chod motora
Venujte pozornosť motoru za studeného, ale aj v zahriatom stave. V zahriatom motore by nemalo nič rachotiť ani klopať. Samozrejme, každý motor je iný a kokpit je inak odhlučnený. V žiadnom prípade by ste však zo zahriateho motora nemali počuť žiadne klepanie ani búchanie. Uistite sa tiež, že motor sa naštartuje okamžite – pokiaľ nie, môže byť chyba aj v tom, že je slabá batéria. Tiež vykonajte vizuálnu kontrolu, otvorte kapotu a na motor sa pozrite. Musíte si dať pozor, aby sa motor príliš neklepal a nehýbal. Tiež by z výfuku nemal po zahriatí motora vychádzať biely dym a ani dym inej farby. Pokiaľ kupujete diesel, tak sa uistite, že po šliapnutí na pedál z výfuku nevychádza čierny dym alebo že vozovka pod výfukom nie je špinavá od sadzí z výfuku. To by značilo poškodenie motora.
Olej v aute
Olej je krv auta a vďaka kontrole oleja celkom ľahko zistíte stav auta. Vytiahnite mierku a pozrite sa, koľko oleja v aute je. Pokiaľ je ho málo, tak je jasné, že doterajší majiteľ o auto sa príliš nestaral, a ak nedbal na olej, tak na čo ešte zabúdal? Pozrite sa aj na farbu oleja a tiež na jeho pach. Pokiaľ kupujete auto s benzínovým motorom a olej je úplne čierny a páchne po kove alebo po spálenine, mohli by ste stáť pred vážnym technickým problémom. Pokiaľ kupujete napríklad automat, tak prekontrolujte aj olej v prevodovke. Rôzne automaty majú rôznu farbu oleja. Vždy je ale farba oleja čistá. Pokiaľ je olej cítiť spáleninou alebo kovom, tak má prevodovka zarobené na problém.
Remene a hadice
V priestore motora je potrebné skontrolovať remeň, ktorý by nemal byť príliš napnutý ani príliš voľný. Dôležité je, aby ste skontrolovali hlavne jeho drážky. Pokiaľ v remeni uvidíte trhliny, tak by sa mal remeň okamžite vymeniť – ideálne na náklady súčasného majiteľa. Okrem remeňa je dôležité pozrieť sa aj na stav hadíc. Mali by byť dostatočne ohybné a nemali by byť nijako poškodené. Pokiaľ sú v nich menšie trhlinky, je to dôvod na okamžitú výmenu, pretože hrozí pretrhnutie, a to by nebolo príjemné.
Elektrické prvky v aute
Ako sme už spomenuli pri testovacej jazde – skontrolujte všetky elektrické prvky interiéru. Otvorte a zatvorte všetky okná. To, že funguje jedno, neznamená, že budú fungovať všetky, a tiež je dôležité ubezpečiť sa, že napríklad elektricky ovládané sedadlá skutočne dokonale fungujú. Všetky tieto elektrické prvky poháňajú elektromotory, a pokiaľ niečo funguje zle, tak je nutné elektromotor opraviť alebo vymeniť. To môže byť lacné, ale aj drahé. Závisí to od typu auta ktoré chcete kúpiť. Každopádne, každý elektronický prvok vyskúšajte niekoľkokrát a na maximum, a to aj pri stojatom vozidle a aj pri samotnej jazde.
Brzdy
Najprv prekontrolujte brzdový olej. Malo by ho byť dostatok a mal by byť relatívne čistý. Pokiaľ je to v poriadku, tak odporúčame auto nadvihnúť a pozrieť sa na brzdy zblízka. Pozrite sa na opotrebenie brzdových doštičiek a kotúčov. Pokiaľ je na kotúčoch veľká ryha, tak budú potrebovať výmenu. Nie je to príliš drahá záležitosť, ale samozrejme záleží na tom, aké auto kupujete. Po vizuálnej kontrole choďte auto brzdy prevetrať. Pri brzdení si všímajte, či auto neťahá do strany alebo či nepočujete nejaké divné trecie zvuky, pokiaľ áno, je potrebný ich servis. Rovnako by ste nemali pri brzdení cítiť nič v pedáli. Pri jazde zastavte auto prudko a skúste si jemné pomalé brzdenie. Pokiaľ je v poriadku, brzdy vám nebudú robiť problém.
Podvozok
Tu je ideálne a úplne samozrejmé auto nadvihnúť. Keď už ho máte na zdviháku, tak je potrebné prekontrolovať, či niekde netečú kvapaliny a či je všetko riadne dotiahnuté. Nikde by nemala byť žiadna vôľa. Vykonajte kontrolu kolies, a to tak, že nimi zvisle a vodorovne pokývate. Pokiaľ sa budú kolesá hýbať, môže byť niekde problém. Kolesá by sa mali hýbať iba pri ich otáčaní, ale nemali by mať žiadnu vôľu. Keď stojí auto na rovnom povrchu, je dobré vyskúšať, či karoséria sedí rovnako vysoko vo všetkých štyroch rohoch. Pokiaľ nie, môže byť nutná výmena pružín. Podvozok je veľmi dôležitý, a preto je jeho kontrola nevyhnutná.
Pneumatiky
Pneumatiky sa dajú vymeniť a nemal by v nich byť zásadný problém. Každopádne, aj kontrola pneumatík je dôležitá. Keď už kupujete nové auto, tak by ste ho mali kúpiť s kvalitnými a nepoškodenými pneumatikami. Prekontrolujte dezén a hustotu tlaku v pneumatikách. Tiež sa pozrite na rôzne odreniny v pneumatikách, občas to môže znamenať nezvratne sa blížiace pneumatiko-katastrofu. Tiež si v technickom preukaze overte, aké pneumatiky môžete používať.
Skontrolujte tesnenie
Na parkoviskách celkom bežne vidíme rôzne škvrny od olejov a tak ďalej, preto by ste mali overiť, či je tesnenie v poriadku a či vám neuniká žiadna kvapalina z motorovej časti vozidla. Pokiaľ nič nekvapká, tak sa vrhnite na kontrolu tesnenia v rámci interiéru vozidla. Hľadajte predovšetkým vlhkosť, ktorá sa objavuje pri nedostatočnom tesnení. Objavuje sa okolo okien, dverí alebo pri kufri. Nedokonalé tesnenie interiéru býva často drahá záležitosť.
Je lepšie mať menej najazdených kilometrov pri ojazdenom vozidle?
Určite je dôležitejší technický stav vozidla, a nie iba najazdené kilometre, ktoré sú často stáčané. Je to bohapustý podvod, bohužiaľ však veľmi rozšírený. Tachometre sa najviac stáčajú pri vozidlách, po ktorých je najväčší dopyt. Štatistiky ukázali, že 49 % Octavií, 46 % Fabií a 45 % Pasatov na slovenskom trhu majú stočený tachometer.
Dohodnite si cenu, ktorá bude férová
Cena, ktorú zaplatíte za auto, by mala byť férová. Mala by odrádzať predovšetkým technický stav vozidla, a nie iba značku. Mnoho predajcov si myslí, že keď predávajú nejakú prémiovú značku, tak automaticky môžu za auto chcieť viac peňazí. To však nie je pravda. Pokiaľ je technický stav vozidla po vašej kontrole skvelý, tak je vyššia cena akceptovateľná, ale nikdy by ste nemali dávať za auto viac, než je potrebné. Je potrebné si uvedomiť, že trh je obrovský a niekto iný vám môže za to isté vozidlo ponúknuť nižšiu sumu.
Vykonajte svoj vlastný prieskum
Uistite sa, že nekúpite hneď prvé auto na ktoré narazíte. Na trhu je skutočne veľa možností a uistite sa, že ste si urobili dostatočný vlastný prieskum. Choďte na rôzne fóra a opýtajte sa tam priamo ľudí, ktorí vlastnia model auta o ktorý sa zaujímate a opýtajte sa ich na čokoľvek. Tiež sa napríklad môžete opýtať niekoho na parkovisku, pokiaľ bude mať ten istý model, ako je s autom spokojný a tak ďalej.
Kontrola podľa VIN čísla
Pri každom vozidle by ste si mali prostredníctvom VIN čísla overiť jeho históriu. To je úplne zásadný a nezabudnuteľný krok. Dnes sa to dá urobiť celkom pohodlne online.
Skontrolujte si report histórie vozidla
Keď dostanete od carVertical report o histórii vozidla, tak tam môžete odhaliť zaujímavé veci. Dokonca aj to, či bolo auto búrané alebo či bolo, alebo nebolo manipulované s tachometrom a tak ďalej. Poznať históriu auta je dnes absolútna nutnosť a základná vec pri kúpe ojazdeného vozidla.
Zvážte kúpu ojazdeného auta so zárukou
Záruka je niečo, čo vám pri kúpe ojazdených áut len tak niekto nedá, ale rozhodne existujú predajcovia, ktorí to poskytujú. Vďaka záruke budete môcť byť pokojnejší, a pokiaľ sa vám niečo pokazí – bez vášho pričinenia, tak vďaka záruke budete mať pokojnejšie spanie. Hľadať ojazdeninu so zárukou bude trochu ťažšie, ale dá sa to zvládnuť.
Neponáhľajte sa
Pokiaľ nenájdete svoje vysnívané auto ani po niekoľkých dňoch, nevešajte hlavu. Trh s ojazdenými autami je obrovský. Neponáhľajte sa a dajte tomu čas. Výber auta a jeho kontrola je to najpodstatnejšie. Nechcete snáď kúpiť auto, ktoré bude neustále v servise, ale auto, ktoré si budete užívať a bude plniť vaše potreby – nie vy potreby auta. Preto sa uistite, že ste prešli všetko na čo si dať pri kúpe pozor.
Zaujali Vás naše myšlienky?
Zoznámte sa aj s našimi službami.
MULTI Autobazár
- Výkup vozidla s dosahom po celom Slovensku
- Ponuky od auto predajcov za výkup vozidla v hotovosti
- Garancia vrátenia peňazí v prípade nedodania minimálne troch ponúk
STK online
- STK Pick Up
- Technická kontrola
- STK komplet
Overenie vozidla
- Overenie vozidla Basic
- Kompletné overenie vozidla v krajine vývozu
- previerka blokácií, pátrania
- previerka škodových udalostí